06. feb. 2023

Stort fremmøde til demonstration for at bevare store bededag

Det anslås, at op mod 50.000 mennesker var mødt op på en kold februar-søndag på Christiansborgs Slotsplads for at demonstrere for at bevare store bededag.

Politik
Billede til nyheden Stort fremmøde til demonstration for at bevare store bededag
Tusindvis af mennesker var samlet foran Christiansborg til demonstration for store bededag. Foto: Philip Davali

70 busser fra hele landet fragtede fagligt aktive og helt almindelige lønmodtagere til Christiansborg Slotsplads, hvor de demonstrerede over deres utilfredshed med regeringens planer om at afskaffe store bededag.

Der var taler fra både toppen af fagbevægelsen og de såkaldte stemmer fra virkeligheden, der gav deres perspektiv på, hvorfor afskaffelsen af store bededag er en dårlig idé.

Underholdningen stod Anne Linnet og Tessa for, alt imens de fremmødte kunne nyde en hvede sammen med en kop varm kaffe.

Formanden fra FH, Lizette Risgaard, sagde om demonstrationen:
”Jeg er så glad og taknemmelig. Det har været intet mindre end en fantastisk eftermiddag. Det har gået over al forventning, og jeg er både rørt og stolt over den store opbakning i dag! At så mange mennesker har brugt deres søndag på at vise, hvor vigtig deres fridag og tillæg er for dem, det er virkelig overvældende. Og vi har endnu engang sendt et stærkt og tydeligt signal til regeringen om at droppe forslaget og bevare store bededag og indkalde til trepartsforhandlinger. Tusind tak til alle, der har været med i dag.”

Tak til alle, der mødte frem og støttede op om denne vigtige sag!

Se en lille video fra demonstrationen på vores Facebook-side

Underskriftindsamlingen fortsætter
Nu har mere end 470.000 skrevet under på, at store bededag skal bevares.