19. feb. 2018

Historisk sag for danske frisører: 2,5 millioner i erstatning

Ung frisørsvend får 2,5 millioner kroner i erstatning efter at have fået varige skader i form af astma og allergi, fordi hendes arbejdsgiver lod hende arbejde i giftige kemikaliedampe. Arbejdsgiveren ville ikke installere den nødvendige ventilation.

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden Historisk sag for danske frisører: 2,5 millioner i erstatning

I den første sag af sin art, vandt den unge frisørsvend Cecilie (navnet er opdigtet, men er reaktionen bekendt) i januar 2018 en civil retssag anlagt mod hendes tidligere arbejdsgiver, der ejer en større frisørkæde i Jylland. Frisørkæden havde i en årrække i en af salonerne ignoreret påbud fra Arbejdstilsynet om at installere ventilation. Det havde store konsekvenser for Cecilie, som mellem 2012 og 2014 arbejdede som frisør i salonen. I hele sin ansættelsesperiode blev Cecilie dagligt udsat for giftige kemikaliedampe fra de forskellige hårprodukter. I dag har hun fået varigt mén som følge af astma og allergier. Derfor blev hun også nødt til at skifte fag og er nu i gang med en ny videregående uddannelse.

”Da jeg fik den endelige dom om min arbejdsskade fra Gentofte Hospital, kom det som et kæmpe chok. Jeg gik lidt i panik, jeg kunne jo ikke fortsætte som frisør. Det var hele min identitet som frisør, der røg på gulvet,” fortæller Cecilie, der gennem hele sin ansættelsestid oplevede, at symptomerne blev værre og værre.

Allerede i 2011 blev den manglende ventilation påpeget af Arbejdstilsynet ved en screening, men lige lidt skete der. Også i 2012 og 2013 kom Arbejdstilsynet med påbud om ventilation, men det valgte arbejdsgiveren at ignorere. Først i 2014 efter Arbejdstilsynets politianmeldelse og efterfølgende store bøder, blev ventilationen installeret. Desværre var skaden sket.

”Jeg tænkte, hvorfor satte arbejdsgiveren ikke bare ventilationen op? Skaden kunne være undgået. Da jeg konfronterede min arbejdsgiver med det, fik jeg bare kommentaren: ’der er jo højt til loftet’. Jeg blev virkelig skuffet – var jeg virkelig ikke mere værd end, at han ikke gad sætte en ventilation op?” spørger Cecilie.

DFKF og Serviceforbundet indledte sammen med advokat Martin Haug derfor et civilt søgsmål, da de mente, at arbejdsgiveren groft havde svigtet Cecilie og sit ansvar for at sikre et sundt arbejdsmiljø. Han skulle stilles til ansvar for sine skadegørende handlinger i form af krav om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og godtgørelse for svie og smerte. Sagen endte efter 3 år med et forlig om betaling af erstatning inkl. tabt arbejdsfortjeneste, pension og svie- og smertegodtgørelse samt renter – tilsammen godt 2,5 millioner kroner.

”Erstatningen giver en retfærdighedsfølelse i forhold til, at min arbejdsgiver ikke kommer gratis fra at lege med folks helbred. Men jeg ville da hellere have været rask. Arbejdsskaden kommer til at følge mig resten af livet. Jeg nyser 40 gange om dagen, og jeg har nogle gange svært ved at trække vejret. Så det har givet mig nedsat livskvalitet. Jeg er super glad for erstatningen som et plaster på såret. Den giver mig mulighed for at komme videre.” fortæller Cecilie, som også har et budskab til andre frisører rundt om i Danmark.

”Man skal ikke tage let på kemikalier i ens hverdag. Udsugningen er der af en grund. At få en arbejdsskade som 22-årig er ikke sjovt. Jeg skal leve med min skade resten af livet.”

Advokat Martin Haug, der har ført sagen for Serviceforbundet og DFKF, mener, at sagen er bemærkelsesværdig, og siger:

”Sagen har været 3 år undervejs, og jeg har fra starten undret mig over, at man fra arbejdsgiverens side så længe fastholdt, at man var uden skyld i medarbejderens sygdom. Med det materiale, der lå fra Arbejdstilsynet var det oplagt, at arbejdsgiveren ikke havde overholdt reglerne.

Selvom ansættelsen har givet medarbejderen varige helbredsmæssige følger, så er det naturligvis positivt, at hun er kommet videre og nu er i gang med en uddannelse, og så kan man kun håbe, at omtalen af sagen kan være med til at forebygge, at noget tilsvarende sker igen.”

Formanden for frisørerne i DFKF, Lone Frost, understreger, at sagen betyder, at DFKF aktivt vil kunne holde arbejdsgivere op på, at de skal sørge for et sundt og sikkert arbejdsmiljø.  Ellers er DFKF klar til at afprøve endnu flere sager for de civile domstole.

”Arbejdsskader i frisørfrisørfaget er desværre alt for udbredte. Både de skader der med nugældende regler bliver anerkendt, men så sandelig også inden for muskel-/skeletområdet og det psykiske arbejdsmiljø. Vi har i mange år holdt skarpt øje med mulighederne for at føre en sag som Cecilies. Det en sejr for alle frisører, at vi kan vinde sager som hendes, da alt for mange frisører får arbejdsskader med alvorlige konsekvenser. Vores mål er, at alle frisører skal kunne gå på arbejde i et sundt arbejdsmiljø. Kampen for at sikre et fysisk og psykisk sundt arbejdsmiljø er langt fra slut. Sidder der nogle frisører derude med spørgsmål til deres arbejdsmiljø, håber jeg, at de vil kontakte os. Vi er klar til at tage kampen for dem.” slutter Lone Frost.

Serviceforbundets socialrådgiver Alan Winther Nielsen har været med i hele processen fra medlemmets første kontakt til Serviceforbundet og DFKF. Han fortæller, at:

”Sagen er så vigtig, fordi det er første gang Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund har ført en sag som denne. En ting er, at man anmelder arbejdsskader og nogle gange får en lille pose penge for allergi og eksemlidelser. Men det væsentlige er at få sendt frisørmestrene et signal om, at de skal sørge for at forbedre arbejdsmiljøet for deres medarbejdere. Udfaldet af denne sag er helt sikkert medvirkende til at sende præcis det signal – og også et signal om, at vi er klar til at hive dem i retten, hvis de ikke har orden på arbejdsmiljøet.”

”Jeg håber personligt, at sagen får principiel betydning og en afsmittende effekt i frisørmiljøet, så frisørmestrene forbedrer det generelle arbejdsmiljø. I hvert fald viser den her sag, at de kan blive stillet til regnskab. Vi håber også, at sagen får den betydning, at de frisører, som er ansat i saloner med dårligt arbejdsmiljø, er mere på vagt. Vi håber, at de vil gå til deres fagforening, som kan hjælpe dem med at slå i bordet for at få et sundt og sikkert arbejdsmiljø”, udtaler Alan Winter Nielsen.

Relaterede nyheder