10. okt. 2019

Alvorligt stresset? Hvad gør jeg?

Syg med stress? Måske går det over af sig selv. Nej, stress er en alvorlig sygdom, som du skal gøre noget ved, siger Serviceforbundets socialrådgiver Torben Krüger.

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden Alvorligt stresset? Hvad gør jeg?

Hvis du får en fysisk sygdom, som betyder, at du ikke kan passe dit arbejde, så er du nødt til at sygemelde dig.

Det opleves straks sværere, hvis der er tale om stress. For hvornår er min stress blevet en sygdomstilstand i stedet for en almindelig tilstand af og til, når der er travlt på jobbet?

Der er også nogle, som har svært ved at acceptere, at de er blevet syge med stress, og nogle som ikke så godt kan forstå, at andre er syge med stress.

Du skal gå til lægen
- Men du skal tage symptomer på stress meget alvorligt, siger Serviceforbundets socialrådgiver Torben Krüger.

- Hvis du har det så dårligt, at det påvirker din dagligdag, så skal du gå til lægen, for det går ikke over af sig selv. Hvis lægen vurderer, at du er for syg til at passe dit arbejde, så skal du sygemeldes. Du skal sygemelde dig på samme måde, som du ville gøre ved en hvilken som helst sygdom.

- Tal også med din TR, AMR eller fagforeningen, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal forholde dig. Måske er der noget på din arbejdsplads, der gør dig syg, og måske er du ikke den eneste, der bliver syg af arbejdet.

Se socialrådgiverens råd

Sådan sygemelder du dig med stress

Du har ret til at sygemelde dig fra dit arbejde som ved alle mulige andre sygdomme. Du skal følge den praksis, som er på din arbejdsplads. Det er vigtigt, at din læge er med i processen, fordi din arbejdsgiver kan bede om dokumentation på din sygdom, alt efter hvor lang tid du er syg:

1. Din arbejdsgiver kan forlange en friattest fra din læge. En friattest er dokumentation på, at du er syg og en vurdering af, hvor lang tid sygdomsperioden vil vare. Det er din arbejdsgiver, der skal betale for attesten.
  2. Din arbejdsgiver kan også forlange en mulighedserklæring, som din læge udfylder for at vurdere, om du fortsat kan varetage dine arbejdsfunktioner, uden at dit helbred forværres. Målet er at fastholde dig på arbejdsmarkedet. Det er arbejdsgiveren, der betaler for erklæringen.
  3. Hvis du bliver syg i mere end 8 uger, skal din kommune indhente en lægeattest.