15. maj 2023

Uvaccineret nærkontakt havde ikke ret til løn under selvisolation

Arbejdsretten mente, at uvaccineret ansat selv havde bragt sig i en situation, hvor han ikke kunne møde på arbejde, fordi han havde valgt ikke at følge myndighedernes anbefaling om at blive vaccineret.

Billede til nyheden Uvaccineret nærkontakt havde ikke ret til løn under selvisolation
Modelfoto. Uvaccineret ansat havde selv bragt sig i en situation, hvor han ikke kunne møde på arbejde, mente Arbejdsretten. Foto: Shutterstock

Arbejdsretten traf den 23. januar 2023 formandsafgørelse i en sag vedrørende en ansat i en virksomhed, som ikke var blevet vaccineret mod covid-19. Han havde i en weekend været sammen med en ven, der efterfølgende blev testet positiv for covid-19. Da han ikke var vaccineret, var sundhedsmyndighedernes anbefaling, at han skulle gå i selvisolation og blive testet.

Retningslinjerne for vaccinerede var på det pågældende tidspunkt, at man ikke behøvede at gå i selvisolation, så længe man ikke havde symptomer på covid-19. Han blev hjemme fra arbejde den efterfølgende uge i overensstemmelse med retningslinjerne uden at være smittet.

Virksomheden mente, at han selv skulle betale for sit fravær, enten ved at bruge ferie, afspadsering eller frihed uden løn, da der ikke var tale om sygdom, og da en vaccineret person ikke ville skulle blive hjemme.

Retsformanden fandt, at den ansatte selv havde bragt sig i den situation, hvor han ikke ville kunne møde på arbejde, hvis han havde været i nærkontakt med en coronasmittet, da han havde valgt ikke at følge myndighedernes anbefaling om at blive vaccineret. Retsformanden mente på den baggrund, at den ansatte var nærmest til at bære risikoen for, at han skulle i selvisolation, og at arbejdsgiveren dermed ikke var forpligtet til at betale løn under fraværet.

Har du spørgsmål omkring covid-19, så læs mere på coronasmitte.dk