10. nov. 2023

Skattelettelser: Hvor meget får du?

Regeringen har lovet skattelettelser til lønmodtagerne ved blandt andet at forhøje beskæftigelsesfradraget og sænke topskatten. Se, hvad det vil betyde for dig.

Politik
Billede til nyheden Skattelettelser: Hvor meget får du?
Skattelettelserne træder først i kraft i 2025. Foto: Shutterstock

Regeringen foreslår at hæve beskæftigelsesfradraget fra de nuværende 10,65 procent til 12,75 procent. Det maksimale fradrag hæves fra 44.800 til 56.200 kroner. Dermed får du som lønmodtager lov til at beholde lidt flere penge selv, inden du beskattes.

Beregninger viser, at hvis du tjener mellem 750.000 og 2,5 millioner kroner om året, så får du en skattelettelse på omkring 1.000 kroner om måneden.

Men langt de fleste af os tjener meget mindre, og dermed bliver vores skattelettelse også mindre. På DR’s hjemmeside kan du finde en beregner, hvor du kan indtaste din årsindkomst og se, hvad din skattelettelse bliver beregnet til.

Find beregneren her

”Noget af det vigtigste er at sikre vores velfærd, og det bør altid være højt prioriteret i de politiske beslutninger. En regering med 3 partier må nødvendigvis lave aftaler, som alle 3 partier kan stå inde for. Og jeg har forståelse for, at en regering hen over midten har været nødt til at aftale skattelettelser. Men jeg synes, at skattelettelserne drypper for meget på dem, der tjener mest, og for lidt på dem, der tjener mindst,” siger forbundsformand John Nielsen, Serviceforbundet.

Hvor meget bliver der til de lavtlønnede
Mange lønmodtagere vil ikke få særlig meget i skattelettelse. I DR’s skatteberegner bliver resultatet dette:

Årlig indkomst 200.000 kroner – Årlig skattelettelse 1.050 kroner
Årlig indkomst 250.000 kroner – Årlig skattelettelse 1.300 kroner
Årlig indkomst 300.000 kroner – Årlig skattelettelse 1.550 kroner
Årlig indkomst 350.000 kroner – Årlig skattelettelse 1.850 kroner
Årlig indkomst 400.000 kroner – Årlig skattelettelse 2.100 kroner
Årlig indkomst 450.000 kroner – Årlig skattelettelse 2.850 kroner

Hvad er de særlige regler for enlige?
Enlige forsørgere skal have en særlig skattelettelse. Regeringen foreslår at hæve det såkaldte ’ekstra beskæftigelsesbidrag’ fra 6,25 procent til 11,5 procent.

Det maksimale ekstra fradrag for enlige forsørgere hæves fra 24.400 til 44.900 kroner.

Ingen skattelettelse til folk på overførselsindkomst
Eftersom skattelettelserne findes ved at hæve beskæftigelsesfradraget, så bliver der ingen skattelettelse til folk på overførselsindkomst.

Det betyder, at folk på efterløn, folkepension, førtidspension osv. som udgangspunkt ikke får en skattelettelse.

Hvornår gælder det fra?
Skattelettelserne træder ikke i kraft lige med det samme. Det bliver først i 2025, at ændringerne sker, blandt andet fordi lovgivningen og it-systemerne først skal på plads.