21. okt. 2015

Grov job-chikane giver Preben erstatning på 1,6 millioner kroner

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden Grov job-chikane giver Preben erstatning på 1,6 millioner kroner

I 38 år var Preben Werner ejendomsfunktionær, men de sidste mange år inden pensionsalderen var et mareridt for ham. I den københavnske boligafdeling, han arbejdede, blev han udsat for chikanerier, dødstrusler, korporlige overfald fra beboernes side – og passivitet fra boligselskabets side.
Efter først en arbejdsskadesag og senere en civil retssag har Preben Werner nu fået afgjort det retlige efterspil på mange års grov chikane på jobbet: I erhvervssygdomsudvalget tildeler man ham en erstatning for varigt mén og erhvervsevnetab på 400.000 kr., og i forbindelse med det civile søgsmål indgår boligselskabet et forlig og udbetaler 1,2 millioner kroner i erstatning til Preben Werner. I alt en erstatning på 1,6 millioner kroner.
Selvfølgelig er Preben Werner glad for afgørelsen, men han betragter ikke erstatningen som en gave.
-Jeg betragter det som kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, for jeg havde ingen planer om at gå på pension, før jeg skulle. Nu blev jeg påtvunget at gå på efterløn og noterede dermed en betydelig indtægtsnedgang, siger Preben Werner.
Serviceforbundets socialrådgiver, Alan Winther Nielsen, finder, at afgørelsen i Preben Werners sag er en vigtig principiel afgørelse.
-Flere medlemmer får arbejdsskader på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø, og en principiel sag er vigtig at have for os, når vi i fremtiden skal vurdere, om en sag skal behandles videre i det civilretlige system, siger Alan Winther Nielsen, som peger på, at Preben Werner ikke får helbredet tilbage, selv om han er blevet tilkendt en større erstatning.