13. jul. 2020

Sådan får du en god start på jobbet efter ferien

Ah, ferie. Det ser de fleste af os frem til. Men for nogle giver det mere stress, både når ferien nærmer sig, og når de vender tilbage til jobbet efter ferien. Og så bliver det svært at nyde ferien.

Arbejdsmiljø
Billede til nyheden Sådan får du en god start på jobbet efter ferien
Du skal nyde din sommerferie uden at stresse før og efter ferien.

I nogle typer jobs hober arbejdsopgaverne sig op og breder sig ud over den almindelige arbejdstid, mens det i andre typer jobs er den daglige belastning, der tærer på kræfterne. Uanset jobtype har vi brug for at holde ferie. Og fagforeningerne har heldigvis været med til at sørge for, at vi har mere ferie nu end i gamle dage.

I ferien skal vi slappe af fra jobbet og gøre noget af det, vi ikke kan i hverdagen. Her er 5 gode råd til at gå på ferie med god samvittighed, nyde ferien og komme afslappet tilbage uden at blive stresset de første dage.

1. Afsæt som minimum den sidste dag inden ferien og den første dag efter ferien til dig selv, hvis du har et job, hvor du kan gøre det. Så kan du få styr på de vigtigste opgaver inden ferien og komme stille og roligt i gang efter ferien. Når du kommer tilbage fra ferien, så start med at løse de nemme opgaver. Så føler du, at du får noget fra hånden.
  2. Hold 3 ugers sammenhængende ferie. Så kan du koble fra og komme helt ned i gear.
  3. Start efter ferien med en kort arbejdsuge. Hav din første dag på jobbet midt i ugen, for eksempel om onsdagen. Så er der kort tid til, at du holder weekendfri. Og lad være med at starte med lange arbejdsdage for at nå det hele. Så mister du nemlig hurtigt effekten af 3 ugers afslapning.
  4. Vær offline og hold ferie, når du holder ferie. Med andre ord, slap af – også fra arbejdstelefonen og computeren. Hvis du er nødt til at tjekke mails og beskeder af og til, så aftal med chefen og kollegerne, hvornår du er online.
  5. Vær realistisk i forhold til mængden af opgaver og accepter, at du kommer lidt bagud. Det må du stille og roligt indhente igen. Du har ret til og brug for at holde ferie. Hvis det er et problem at nå opgaverne før og efter ferien, så tal med din chef.