19. dec. 2022

Hvorfor skal de nedslidte betale for topskattelettelser?

Alt for mange af vores medlemmer kan ikke arbejde 15 timer om ugen i deres gamle fag. Hvorfor skal de betale for topskattelettelser?

Politik
Billede til nyheden Hvorfor skal de nedslidte betale for topskattelettelser?

Der er mange gode takter i det nye regeringsgrundlag.

Men forringelsen af tilbagetrækningsmulighederne for de nedslidte er en stor skuffelse.

Fagforeningens socialrådgivere er dagligt i kontakt med de medlemmer, for hvem ordet Arne Plus er en stor hån. For dem vil det nemlig betyde Arne Minus.

I dag hjælper vi nedslidte og syge medlemmer med at få Seniorpension. Har de 6 år eller mindre til deres folkepensionsalder, er det en stor lettelse for dem, at de ikke skal igennem de ellers meget strenge betingelser for at få førtidspension.

Alt for mange af vores medlemmer kan ikke arbejde 15 timer om ugen i deres gamle fag. Det er simpelthen for hårdt. Derfor er de nedslidte eller syge, og derfor får de tilkendt Seniorpension på samme sats som en førtidspensionist. I dag 19.360 kroner om måneden for en enlig og 16.457 kroner for en gift eller samlevende.
De går ned i indtægt, men deres kroppe kan ikke mere.

Men nu skal Seniorpensionen forsvinde.

Fremover skal den erstattes af Arne Plus. En ydelse på cirka 15.000 kroner. Altså 4.360 kroner mindre om måneden for en enlig. Det er da et minus, der kan mærkes!

Og ikke nok med det. Den nye tilbagetrækningsmulighed kan kun søges 3 år før folkepensionsalderen.

Det betyder desværre 3 yderligere år med smerter. 3 yderligere år med sygemelding. 3 yderligere år, hvor nedslidte skal være i ressourceafklaringsmøllen.

I Serviceforbundet kender vi desværre kun alt for godt de medlemmer, som det vil gå ud over.

Frisøren, som må ud i arbejdsprøvning med smerter, fordi hun fremover skal opfylde de almindelige betingelser for førtidspension, når Seniorpensionen forsvinder.

Viceværten, som kan se frem til en lavere ydelse på Arne-Pension, når kroppen efter et langt arbejdsliv svigter.

Mens der tages fra dem, der kan mindst, gives der Plus topskattelettelser til dem, der tjener mest.

Det bliver et samlet minus for samfundet.